Hulajnoga elektryczna nie dla wszystkich
Największym zaskoczeniem podczas majowego ogłoszenia nowych przepisów o hulajnogach elektrycznych był zapis, który na pełnoletnich użytkowników urządzeń nakłada obowiązek posiadania prawa jazdy kat. AM, A1, B1 lub T albo kartę rowerową. Młodsi hulajnogiści mogą korzystać z jednośladu jedynie pod opieką dorosłych i w strefie zamieszkania. Ponadto określono wówczas również m.in., w jaki sposób prawidłowo parkować pojazd, ustalono pierwszeństwo pieszych przechodzących przez ścieżkę rowerową, zabroniono użytkowania hulajnóg pod wpływem alkoholu i wskazano maksymalną prędkość poruszana się. Nowością było również nadanie służbom uprawnień do kontrolowania i nakładania mandatów na osoby, które nie przestrzegają rzeczonych przepisów.
Więcej wymagań technicznych
2 listopada wchodzą w życie kolejne zmiany, które rząd przygotował z myślą o bezpieczeństwie użytkowania hulajnóg elektrycznych. Przed przystąpieniem do jazdy warto sprawdzić zatem, czy nasze urządzenie posiada wszystkie elementy wymienione w rozporządzeniu. Od wtorku wymagane jest:
- wyposażenie urządzeń transportu osobistego w pozycyjne światła przednie (białe lub żółte) i tylne (czerwone), które nocą, w przejrzystych warunkach, będą widoczne co najmniej z odległości 150 metrów;
- zamontowanie po bokach hulajnogi elektrycznej białych lub żółtych odblasków;
- umieszczenie z tyłu pojazdu elementu odblaskowego w kolorze czerwonym, o kształcie innym niż trójkąt;
- hulajnoga elektryczna od dziś musi posiadać też stopkę umożliwiającą stabilne podparcie, co najmniej jeden sprawny hamulec oraz sygnał ostrzegawczy (np. dzwonek);
- na ramie pojazdu należy w widocznym miejscu umieścić numer rozpoznawczy lub kod graficzny producenta;
- maksymalna długość hulajnogi nie może przekroczyć 1,4 metra a szerokość 0,9 metra;
- masa własna urządzenia powinna wynosić maksymalnie 30 kilogramów.
Napisz komentarz
Komentarze