Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 26 listopada 2024 17:43
Reklama

Mocny apel do rządu. Domagają się obowiązku kremacji zwłok

Branża funeralna chce wpisania COVID-19 na listę chorób zakaźnych. Jej przedstawiciel wyjaśnia, co to by oznaczało dla bliskich zmarłych.
Mocny apel do rządu. Domagają się obowiązku kremacji zwłok

Autor: iStock

We wtorek Ministerstwo Zdrowia podało informacje o ponad 19 tysiącach nowych zakażeń koronawirusem w Polsce. Zmarło 536 pacjentów, z czego 150 wyłącznie z powodu COVID-19. Właśnie o tych osobach mówi prezes Polskiego Stowarzyszenia Pogrzebowego (PSP) , Krzysztof Wolicki.

Ministerstwo Zdrowia nie umieściło COVID-19 w wykazie chorób zakaźnych, a gdyby tak się stało, byłby wymóg pochowania zwłoki w ciągu 24 godzin. PSP chce, aby w przypadku koronawirusa obowiązywała taka zasada.

 

To rozporządzenie z kwietnia 2020 r. zagmatwało sprawę. Gdyby rząd wpisał COVID-19 do wykazu chorób zakaźnych, sprawa byłaby jasna. Zwłok nie wolno ubierać, nie wolno okazywać, wkłada się je do trumny i koniec. Teraz mamy nieostre regulacje. Jest na przykład zapis o ‘unikaniu ubierania zwłok do pochówku lub okazywania zwłok. Co to znaczy unikać? Albo okazujemy albo nie.

- Krzysztof Wolicki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Pogrzebowego



Jeszcze w grudniu 2020 roku wysyłał pismo do Głównego Inspektora Sanitarnego w tej materii, ale w odpowiedzi napisano, że nie ma przesłanek do tego, aby zmarłych na SARS-CoV-2 chować w ciągu doby. Wolicki przekonuje jednak, że procedura powinna zakładać nawet kremację ciała.

 

Wiem, że jakaś część ludzi będzie się burzyła. Bo tradycyjny pogrzeb, a zmarłego trzeba pochować w ziemi. Ale nadal na COVID-19 nie ma lekarstwa, a zwłoki w szczelnym worku to jest potencjalna bomba biologiczna, która może być groźna dla nas wszystkich.

- Krzysztof Wolicki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Pogrzebowego

 

Według danych, jakie podaje Polskie Stowarzyszenia Pogrzebowe, w całym kraju (stan na marzec 2021) działa 67 krematoriów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama