Umiejętności retoryczne i autoprezentacja
Turniej ten skierowany jest do uczniów szkół średnich. Młodzież, oprócz wiedzy merytorycznej musi wykazać się zdolnościami retorycznymi:
Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich to turniej przeznaczony dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jego głównym celem jest zaangażowanie młodych ludzi w dyskusję dotyczącą otaczającego ich świata. MPDO nie jest jednak klasycznym konkursem naukowym. Oprócz wiedzy i merytorycznej umiejętności prowadzenia debaty, do osiągnięcia sukcesu potrzebna są szerokie umiejętności retoryczne, ale także dobra autoprezentacja oraz postępowanie wyrażające szacunek wobec przeciwników czy osób, do których się zwracamy. Już od siedmiu lat, każdej wiosny, Poznań staje się polską stolicą debat.
- organizator, Fundacja Edukacyjna G5
Jak podają organizatorzy, debata oksfordzka to forma wystąpienia publicznego, w której dwie czteroosobowe drużyny ścierają się między sobą w krasomówczym pojedynku. W jaki sposób? tłumaczyła na naszej antenie Olga Mozgiel, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie, członkini grupy, która dotarła do 1/8 finału mistrzostw:
To dwie drużyny po 4 osoby, które debatują nad daną tezą. Jest drużyna propozycji i opozycji - zadaniem propozycji jest udowodnienie (głównie sędziom), że ich model, ich założenia na temat tej tezy, są bardziej słuszne, niż założenia strony opozycji. Po stronie opozycji jest zupełnie odwrotnie.
Podczas Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku wywalczyła vice-mistrzostwo:
Z wielką radością informujemy, że wspaniała drużyna debatantek w składzie: Mila Grabowska, Weronika Repińska, Aleksandra Kuźmicz, Julia Giłka, po 3-dniowych debatanckich bojach uzyskała tytuł: VICE-MISTRZYŃ IX MISTRZOSTW POLSKI DEBAT OKSFORDZKICH W POZNANIU.
Teza debaty finałowej brzmiała: "Jako jednostka z generacji „Z” wyprowadziłbym / wyprowadziłabym się z Polski na zawsze".
- dyrekcja I LO w Gdańsku i opiekunowie Klubu Debat Dictorium
Jak przyznały nasze rozmówczynie, tezy, które organizatorzy wybrali do debat, były zróżnicowane, a ta finałowa była szczególnie istotna nie tylko ze względu na finał, ale także na to, że dotyczyła bezpośrednio ich samych, jako członkiń pokolenia "Z".
To była teza na pewno bardzo społeczna, tym bardziej w porównaniu do tej półfinałowej, która brzmiała "W państwach postrewolucyjnych technokracja jest lepsza od demokracji", więc tym bardziej to była teza całkowicie inna od tej poprzedniej. Skupiłyśmy w jej przygotowaniu na emocjach człowieka, na tym jaki ten człowiek z tej generacji jest, to było bardzo ważne w tej debacie.
- Weronika Repińska (I LO Gdańsk)
Warto dodać, że w obu szkołach średnich działają kluby debat, które cieszą się zainteresowaniem uczniów. Podczas mistrzostw, które odbyły się w Poznaniu, vice-mistrzyniami zostały Mila Grabowska, Weronika Repińska, Aleksandra Kuźmicz oraz Julia Giłka z I LO w Gdańsku, natomiast do 1/8 finału dotarli Olga Mozgiel, Adriana Markowicz, Mikołaj Wódkowski oraz Kacper Grzybowski z I LO w Tczewie.
Jak wyglądają treningi przygotowujące do debatowania? Czy któraś teza, nad którą pracowała młodzież sprawiła im większą trudność? Posłuchajcie całej rozmowy Weroniki Gerowskiej-Chaleckiej z uczennicami I LO w Gdańsku Milą Grabowską i Weroniką Repińską oraz I LO w Tczewie Olgą Mozgiel i Adrianą Markowicz.
Napisz komentarz
Komentarze