Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 02:39
Reklama

Wkrótce Myszka Miki stanie się publiczną własnością

Powoli wygasają prawa autorskie do postaci Myszki Miki. Co to oznacza?
Wkrótce Myszka Miki stanie się publiczną własnością

Autor: fot. iStock

 

Najsławniejsza myszka narodziła się w 1928 roku

 

Miki zadebiutował w krótkiej animacji „Plane Crazy”, a niedługo potem pojawił się w „Parowcu Willie”. Od tego czasu zaczęła się komercyjna kariera czarno-białej myszki, która jest obecnie znana na całym świecie. Pojawia się nie tylko w filmach, serialach i grach komputerowych, ale też na zeszytach szkolnych, ubraniach, plecakach. Jest niemal logo firmy Disney, która zarabia na każdym legalnym użyciu wizerunku sławnej Myszki Miki.

To się jednak powoli kończy - w 2024 roku wygasają amerykańskie prawa autorskie firmy Disney do postaci Myszki Miki. Przejdzie ona do domeny publicznej po 95 latach pilnowania praw do jej wizerunku przez Disneya.

 

Możesz użyć Myszki Miki w takiej postaci, w jakiej została pierwotnie stworzona, aby tworzyć własne historie z Myszką Miki lub historie z tą postacią.

- „The Guardian” cytuje Daniela Mayedę, zastępcę dyrektora Kliniki Prawnej Filmów Dokumentalnych przy UCLA School of Law

 

Ekspert zastrzega jednak, że Disney może walczyć o pieniądze. Chodzi o niuans prawny, zgodnie z którym jeżeli odbiorcom nowe produkcje z myszką skojarzą się z Disneyem, to koncern może chcieć za to pieniędzy.

Zaznaczmy, że Miki nie jest jedyną postacią, która przeszła do domeny publicznej. Tak się stało również z Kubusiem Puchatkiem (jego animowaną, najbardziej znaną wersją). Disney przez 18 lat walczył w sądzie o zachowanie praw, ale w końcu Kubuś w styczniu tego roku stał się „publiczny”.

Właśnie na tej podstawie Puchatek i Prosiaczek są teraz gwiazdami „Kubusia Puchatka: Krew i miód”. To horror, który wkrótce ma mieć premierę. W filmie nie może „wystąpić” Tygrysek, bo prawa do niego nadal są w rękach Disneya.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama