Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 05:10
Reklama

Byliśmy na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej [ROZMOWA, ZDJĘCIA]

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to inwestycja za ponad 1,5 miliarda złotych. Trasa pozwoli połączyć S7 przez Węzeł Gdańsk Południe i Żukowo z Węzłem Chwaszczyno i istniejącą już Trasą Kaszubską będącą częścią S6.
budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, estakada ES-15 nad DK7 w rejonie Żukowa

Autor: Barbara Jackiewicz

  • Historia koncepcji Obwodnicy Metropolitalnej sięga roku 2015. Wtedy przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali z wykonawcą umowę na przygotowanie koncepcji programowej tej inwestycji.
  • W 2018 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o skierowaniu do realizacji czterech odcinków dróg ekspresowych, w tym S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. 
  • 2 lata później (rok 2020) rząd o zwiększył nakłady na Program Budowy Dróg Krajowych, w którym znalazła się także Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Zmieniono sposób finansowania z partnerstwo publiczno-prywatnego na budżet państwa.
  • Przetarg na wykonanie Obwodnicy ogłoszono 24 sierpnia 2020 roku.
  • 16 kwietnia 2021 zostały podpisane dwie umowy na realizację w formułe "Projektuj i buduj" Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej:
    - odcinek Chwaszczyno - Żukowo - z firmą Budimex;
    - odcinek Żukowo - Gdańsk Południe (wraz z obwodnicą Żukowa) - z konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.
  • Data uzyskania decyzji zezwalającej na realizację: 3 października 2022.
  • Dwa miesiące temu kierowcy regularnie jeżdżący do Trójmiasta zauważyli, że rozpoczęła się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zwanej Obwodnicą Południową. Na węźle Gdańsk Południe zmieniono organizację ruchu, a w godzinach szczytu tworzą się tu duże korki. 

 

Wizyta na budowie Obwodnicy Metropolitalnej

 

Na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku wybraliśmy się na teren budowy, by zobaczyć zakres i postęp prac na obu odcinkach Obwodnicy Metropolitalnej.

Pierwszym przystankiem terenowym był Zbiornik Borowiec Duży, gdzie wykonawca zasypał częściowo jezioro w Borowcu, które jest wyrobiskiem pozostałym po żwirowni. O pracach w tym miejscu opowiedział nam Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex:

 

 

Jest to kluczowy element pierwszej części Obwodnicy z tego względu, ze jest dosyć czasochłonny i w tym miejscu na pewno będziemy prowadzić roboty do samego końca - Przemysław Czaja, Budimex

 

Drugie miejsce, w którym toczą się bardzo intensywne prace, to estakada ES-15 nad drogą krajową nr 7 w rejonie Żukowa. W tym miejscu rozmawialiśmy z Andrzejem Szylerem, naczelnikiem wydziału zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: 

 

 

To jest droga, która połączy Trasę Kaszubską, obwodnicę Trójmiasta w okolicach Chwaszczyna wraz z drogą ekspresową S7 czyli wylotem na Warszawę. Całkowicie zrewolucjonizuje układ drogowy w Trójmieście. - Andrzej Szyler, GDDKiA O/Gdańsk

 

Ruch lokalny dzięki Obwodnicy Metropolitalnej powinien się rozładować. Także mieszkańcy Tczewa i okolic powinni po zakończeniu tej inwestycji odczuć zmianę i łatwiej dojeżdżać "starą" obwodową do Gdańska czy Gdyni. Na efekty prac przyjdzie jednak poczekać. Termin realizacji całej inwestycji według założeń to marzec/kwiecień 2025 roku

Trzeci punkt na mapie naszej wizyty to Węzeł Południe. Tu prace także ruszyły pełną parą. W niektórych miejscach nowego układu jezdni S6/S7 powstanie nawet 5 pasów. O postępach prac mówi Artur Węsierski, kierownik budowy firmy Kobylarnia S.A.

 

 

Utrudnienia będą, ale staramy się utrzymać taki układ węzła, żeby ograniczać je do minimalnego stopnia. - Artur Węsierski, Kobylarnia S.A.

 

Pierwszy etap (Chwaszczyno - Żukowo) kosztować będzie ponad 715 milionów złotych, drugi  (węzeł Żukowo - węzeł Gdańsk Południe) -  ponad 826 milionów. Budowa obu zakończyć ma się w kwietniu 2025 roku. Droga ekspresowa będzie liczyć łącznie nieco ponad 32 km długości. Powstaną 3 węzły drogowe: Gdańsk Południe (przebudowa), Lublewo i Żukowo oraz jedno Miejsce Obsługi Podróżnych - MOP Widlino. Wybudowanych zostanie 67 obiektów inżynierskich, najdłuższy o długości 197 metrów, oraz 32 przejścia dla małych zwierząt.

Materiał filmowy z wizyty na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej będzie można zobaczyć w Telewizji Tetka Tczew.

Postępy budowy można na bieżąco śledzić na twitterze GDDKiA o/Gdańsk.

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama