- Historia koncepcji Obwodnicy Metropolitalnej sięga roku 2015. Wtedy przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali z wykonawcą umowę na przygotowanie koncepcji programowej tej inwestycji.
- W 2018 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o skierowaniu do realizacji czterech odcinków dróg ekspresowych, w tym S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
- 2 lata później (rok 2020) rząd o zwiększył nakłady na Program Budowy Dróg Krajowych, w którym znalazła się także Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Zmieniono sposób finansowania z partnerstwo publiczno-prywatnego na budżet państwa.
- Przetarg na wykonanie Obwodnicy ogłoszono 24 sierpnia 2020 roku.
- 16 kwietnia 2021 zostały podpisane dwie umowy na realizację w formułe "Projektuj i buduj" Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej:
- odcinek Chwaszczyno - Żukowo - z firmą Budimex;
- odcinek Żukowo - Gdańsk Południe (wraz z obwodnicą Żukowa) - z konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. - Data uzyskania decyzji zezwalającej na realizację: 3 października 2022.
- Dwa miesiące temu kierowcy regularnie jeżdżący do Trójmiasta zauważyli, że rozpoczęła się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zwanej Obwodnicą Południową. Na węźle Gdańsk Południe zmieniono organizację ruchu, a w godzinach szczytu tworzą się tu duże korki.
Wizyta na budowie Obwodnicy Metropolitalnej
Na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku wybraliśmy się na teren budowy, by zobaczyć zakres i postęp prac na obu odcinkach Obwodnicy Metropolitalnej.
Pierwszym przystankiem terenowym był Zbiornik Borowiec Duży, gdzie wykonawca zasypał częściowo jezioro w Borowcu, które jest wyrobiskiem pozostałym po żwirowni. O pracach w tym miejscu opowiedział nam Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu firmy Budimex:
Jest to kluczowy element pierwszej części Obwodnicy z tego względu, ze jest dosyć czasochłonny i w tym miejscu na pewno będziemy prowadzić roboty do samego końca - Przemysław Czaja, Budimex
Drugie miejsce, w którym toczą się bardzo intensywne prace, to estakada ES-15 nad drogą krajową nr 7 w rejonie Żukowa. W tym miejscu rozmawialiśmy z Andrzejem Szylerem, naczelnikiem wydziału zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
To jest droga, która połączy Trasę Kaszubską, obwodnicę Trójmiasta w okolicach Chwaszczyna wraz z drogą ekspresową S7 czyli wylotem na Warszawę. Całkowicie zrewolucjonizuje układ drogowy w Trójmieście. - Andrzej Szyler, GDDKiA O/Gdańsk
Ruch lokalny dzięki Obwodnicy Metropolitalnej powinien się rozładować. Także mieszkańcy Tczewa i okolic powinni po zakończeniu tej inwestycji odczuć zmianę i łatwiej dojeżdżać "starą" obwodową do Gdańska czy Gdyni. Na efekty prac przyjdzie jednak poczekać. Termin realizacji całej inwestycji według założeń to marzec/kwiecień 2025 roku.
Trzeci punkt na mapie naszej wizyty to Węzeł Południe. Tu prace także ruszyły pełną parą. W niektórych miejscach nowego układu jezdni S6/S7 powstanie nawet 5 pasów. O postępach prac mówi Artur Węsierski, kierownik budowy firmy Kobylarnia S.A.
Utrudnienia będą, ale staramy się utrzymać taki układ węzła, żeby ograniczać je do minimalnego stopnia. - Artur Węsierski, Kobylarnia S.A.
Pierwszy etap (Chwaszczyno - Żukowo) kosztować będzie ponad 715 milionów złotych, drugi (węzeł Żukowo - węzeł Gdańsk Południe) - ponad 826 milionów. Budowa obu zakończyć ma się w kwietniu 2025 roku. Droga ekspresowa będzie liczyć łącznie nieco ponad 32 km długości. Powstaną 3 węzły drogowe: Gdańsk Południe (przebudowa), Lublewo i Żukowo oraz jedno Miejsce Obsługi Podróżnych - MOP Widlino. Wybudowanych zostanie 67 obiektów inżynierskich, najdłuższy o długości 197 metrów, oraz 32 przejścia dla małych zwierząt.
Materiał filmowy z wizyty na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej będzie można zobaczyć w Telewizji Tetka Tczew.
Postępy budowy można na bieżąco śledzić na twitterze GDDKiA o/Gdańsk.
Napisz komentarz
Komentarze