Profil zaufany to usługa cyfrowa, która ułatwia życie.
„Dzięki niemu możesz potwierdzić swoją tożsamość w internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, jeśli jest to niezbędne do załatwienia twojej sprawy” – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
I wylicza, że używając takiego identyfikatora, można złożyć w urzędzie wniosek, podanie, odwołanie czy skargę. Nie trzeba przy tym spotykać się z urzędnikiem. Bo to wszystko można zrobić przez internet.
Teraz jednak może być z tym problem. Profile wygasną 31 października.
Koniec covidowego przepisu
Ma to związek z COVID-19 i zarządzonym stanem zagrożenie epidemicznego. W tym czasie funkcjonowały wyjątkowe przepisy (jak np. obowiązek noszenia maseczek w przychodniach), a inne zasady zostały złagodzone. Ta druga opcja dotyczyła właśnie profilu zaufanego.
W normalnych warunkach trzeba go przedłużać co 3 lata. Przepisy covidowe zawiesiły ten obowiązek. To z kolei wygasa 31 października tego roku, bo nie ma już stanu epidemicznego.
„Ważność profilu możesz przedłużyć samodzielnie online na stronie pz.gov.pl” – informuje resort cyfryzacji.
Jak to zrobić?
Wystarczy się zalogować na swój profil i kliknąć pole „Sposób utworzenia/przedłużenia”. Jeżeli wyświetli się informacja „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to znaczy, że jest się w gronie osób, które lada dzień stracą dostęp. Stanie się to 31 października 2023 roku, nawet jeśli w informacji widnieje inna data wygaśnięcia profilu.
Wówczas właśnie trzeba samodzielnie przedłużyć ważność.
„Minister Cyfryzacji zaplanował kampanię informacyjną skierowaną do osób, których profil zaufany zostanie unieważniony 31 października. Otrzymają one sms z informacją, gdzie znajdą instrukcję przedłużania profilu zaufanego online” – dodaje resort.
Napisz komentarz
Komentarze