Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 19:23
Reklama

80-latek zabił dwie kobiety. Spokojnie przechodziły przez ulicę

On jechał audi. One przechodziły przez jezdnię. Samochód się nie zatrzymał. Kierowca ma 80 lat, a ofiary 33 i 45.
80-latek zabił dwie kobiety. Spokojnie przechodziły przez ulicę

Autor: Policja

 

Tego dnia w Częstochowie doszło do dwóch wypadków z udziałem pieszych. Jeden skończył się rannym 40-latkiem, drugi okazał się tragiczniejszy.

 

80-latek ze kierownicą

 

Było już ciemno, kiedy jedną z ulic jechało audi Q7. Za kierownicą siedział 80-letni mężczyzna. W tym samym momencie na oznakowane i oświetlone przejście dla pieszych wkroczyły dwie kobiety w wieku 33 i 45 lat.

Policja określa to zdarzenie jako „nieustąpienie pierwszeństwa pieszym”. Pod tym sformułowaniem kryje się tragedia. Samochód wjechał prosto w kobiety.

Niestety mimo czynności ratunkowych życia 33- i 45-latki nie udało się uratować – podaje śląska policja.

 

Seniorzy za kółkiem

 

Co jakiś czas słyszy się o wypadkach spowodowanych przez starszych kierowców. Statystycznie (według danych UE) powodują oni mniej więcej tyle samo niebezpiecznych zdarzeń drogowych jak młodzi kierowcy, którzy dopiero dostali prawo jazdy. 

Kierowcy w podeszłym wieku mają już kłopoty z koncentracją, szybkimi reakcjami, przewidywaniem ryzyka. Do tego dochodzą kłopoty zdrowotne, które mogą się objawiać np. chwilową utratą świadomości.

Jeszcze w 2018 r. w raporcie „Seniorzy w ruchu drogowym: czy system jest gotowy?” wskazano, że kierowcy po 60 roku życia powodują wypadek średnio co 2,5 mln kilometrów. Dla grupy wiekowej 26-59 lat było to 6 mln km. Są kraje – jak Niemcy – w których seniorzy odpowiadają za aż 69 proc. wszystkich wypadków na drogach.

 

Zmiana prawa

 

Dlatego od dłuższego czasu Unia Europejska pracuje nad nowymi przepisami. Wspólnotowi urzędnicy wymyślili, żeby osoby 70 plus przechodziły regularne badania lekarskie. Jeżeli ich wynik nie będzie prawidłowy, stracą prawa jazdy.

Ta kwestia nadal jest procedowana, ale wygląda na to, że takie rozwiązanie nie wejdzie w życie. W grudniu 2023 r. ministrowie transportu z poszczególnych państw członkowskich negatywnie ocenili propozycję Komisji Europejskiej. Uznali, że może to być przejaw dyskryminacji ze względu na wiek. 

Trzeba też pamiętać, że europejskie społeczeństwo się starzeje. Seniorów będzie przybywać. W takiej sytuacji wielu z nich musiałoby przestać prowadzić samochód.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama