Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 19:35
Reklama

Jeśli kupiłeś mieszkanie, to masz się czego bać. Bo prześwietli cię skarbówka

Fiskus nie odpuszcza i ciągle kontroluje w nadziei na przyłapanie kogoś na unikaniu płacenia podatków. Teraz pod lupę wziął właścicieli mieszkań.

Autor: Canva

 

Urzędy skarbowe nasiliły kontrole dotyczące osób fizycznych, które kupiły nieruchomość. 

 

Niższa cena to mniejsze wpływy z podatku 

 

Celem tych działań jest weryfikacja, czy ceny transakcyjne kupionych mieszkań nie były zaniżone w porównaniu do ich wartości rynkowej.

Główną przyczyną zwiększonej aktywności kontrolnej jest chęć wyeliminowania zaniżania podstawy opodatkowania. Konkretnie chodzi o podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). 

Mechanizm opiera się na prostej zasadzie: im niższa cena transakcji, tym mniejsza kwota podatku (PCC) przy zakupie. To z kolei uszczupla wpływy do budżetu państwa.

 

Urzędnicy mają cię na oku

 

W praktyce naliczenie podatku PCC, który wynosi 2 proc. wartości nieruchomości kupowanej na rynku wtórnym, nie zawsze jest proste i może nie odzwierciedlać realnej ceny transakcyjnej. Jeśli jednak zadeklarowana wartość znacznie odbiega od rynkowej, to urzędnicy mogą podjąć działania weryfikacyjne. 

Przypomnijmy, że z końcem sierpnia ubiegłego roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące zwolnienia z PCC, w wyniku których osoby kupujące pierwsze mieszkanie na rynku wtórnym tego podatku nie zapłacą. 

„Czynności sprawdzające” mogą doprowadzić do dodatkowych obciążeń podatkowych dla nabywców, którzy nie są w stanie udowodnić adekwatności ceny zakupu do wartości rynkowej mieszkania.

 

Przechytrz skarbówkę 

 

Eksperci radzą nabywcom zabezpieczenie się przed roszczeniami fiskusa poprzez zgromadzenie dowodów potwierdzających rzeczywistą wartość rynkową nieruchomości, w tym operat szacunkowy przygotowany przez rzeczoznawcę. Ten dokument, często tworzony w trakcie procesu kredytowania hipotecznego, może okazać się kluczowy w obronie przed możliwymi roszczeniami podatkowymi.

Taki dokument należy przechowywać przez nie mniej niż 5 lat, ponieważ ten okres odpowiada terminowi przedawnienia zobowiązań podatkowych. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama