Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 20:18
Reklama

Ceny papierosów i e-papierosów poszybują. Producenci: Wróci szara strefa

Rząd zapowiedział drastyczną podwyżkę akcyzy. Oznacza to wysoką podwyżkę cen papierosów i e-papierosów. Producenci ostrzegają: budżet straci.

Autor: Canva

I zwracają uwagę, że jest to złamanie umowy dotyczącej tzw. mapy akcyzowej, która powstała po długotrwałych konsultacjach z rynkiem.

 

O tyle wzrosną akcyza i ceny

 

W 2025 roku – jak planuje Ministerstwo Finansów – akcyza wzrośnie:

 

na papierosy – o 25 proc., 

na tytoń – o 38 proc., 

na wkłady do podgrzewaczy tytoniu – o 50 proc.,

na płyny do e-papierosów – aż o 75 proc.

 

Taki wzrost akcyzy – jak podaje wprost.pl – spowoduje znaczny wzrost cen. Paczka papierosów ma podrożeć o około 3 zł, wkłady do podgrzewaczy tytoniu o 2 zł, a e-papierosy o pojemności 2 ml o 1 zł. W ocenie producentów uderzy w legalną sprzedaż wyrobów tytoniowych. A to zaszkodzi i kieszeni konsumentów, i budżetowi państwa.

 

Złamanie umowy z przedsiębiorcami

 

Cytowana przez portal Magdalena Szewczyk-Pochrzęst, dyrektorka Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, podkreśla, że te podwyżki łamią umowę społeczną, która zakładała stopniowe podwyżki akcyzy. 

Mapa akcyzowa, czyli plan stopniowego podnoszenia stawek akcyzy na wyroby tytoniowe i alkoholowe, została wypracowana przez Ministerstwo Finansów (MF) w porozumieniu z przedsiębiorcami. Zaczęła obowiązywać w 2022 roku.

Był to rodzaj mapy drogowej podwyżek akcyzy na poziomie 10 proc. rocznie aż do 2027 r. Teraz jednak MF zdecydował się odejść od tego porozumienia i zmienić zapisany w ustawie plan podwyżek.

Tymczasem – co podkreśla Szewczyk-Pochrzęst – mapa akcyzowa sprawdzała się bardzo dobrze, bo dawała stabilne wpływy budżetowi i ograniczała szarą strefę. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama