Ta inwestycja, będąca częścią większego projektu przebudowy odcinka drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą, jest niemal ukończona.
Tunel nie tylko dla rowerzystów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) kończy prace na wspomnianym odcinku, a termin zakończenia całej inwestycji zaplanowano na 15 października 2024 roku. Przejście podziemne, będące kluczowym elementem tego projektu, zapewni bezpieczne przejście dla pieszych i rowerzystów. Nowy tunel połączy drogę rowerową wzdłuż krajowej 22 z Wiślaną Trasą Rowerową, stając się integralną częścią popularnego szlaku Euro Velo.
Jesteśmy jakby w okolicach suchego przepustu. Jest to istniejący przepust, on nie powstał od nowa. Myśmy go po prostu zrekonstruowali. Był on przewidziany do obsługi cieku wodnego, jak to w swoim zadaniu ma funkcjonować przepust, ale tutaj z racji, że wzdłuż całej drogi krajowej nr 22 realizujemy również budowę ścieżki pieszo-rowerowej, tak też tutaj, wykorzystaliśmy ten suchy przepust, który już istniał właśnie do wybudowania przejazdu dla rowerzystów pod drogą krajową nr 22. Oczywiście ma to na celu poprawę bezpieczeństwa.
- Mateusz Brożyna, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
W przypadku węzła rowerowego wykonano oświetlenie wewnątrz obiektu oraz pochylnie i schody dla pieszych. Prawy wlot zostanie połączony z chodnikiem dla pieszych wzdłuż DK22 schodami i pochylnią dla niepełnosprawnych. Po prawej stronie DK22 zaprojektowano dwubiegowe żelbetowe schody skarpowe o szerokości 1,5 m. Schody zaopatrzone zostaną w obustronne balustrady mocowane do przylegających murków.
Część większego projektu
Jest to też oczywiście część międzynarodowego szlaku rowerowego Eurovelo, ale też oczywiście częścią tego Eurovelo jest WTR, czyli wyślana trasa rowerowa, z której chętnie korzystają tutaj mieszkańcy okolic, ale też turyści, którzy przyjeżdżają właśnie na Pomorze. Warto też dodać tutaj oczywiście w planach GDDKiA oddziału w Gdańsku jest też budowa ścieżki rowerowej tutaj brakującego elementu wzdłuż drogi krajowej nr 91, od węzła drogowego w Czarlinie do istniejące już drogi na ulicy Głowackiego w Tczewie.
- Mateusz Brożyna, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Inwestycja obejmuje także nowoczesne oświetlenie oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, co zapewni wygodne i bezpieczne korzystanie z nowego przejścia. Koszt budowy przepustu wynosi 1 999 785 zł.
Interesujące jest to, że nowe przejście zastępuje istniejący wcześniej tunel, który łączył przyczółek mostu po obu stronach drogi i służył celom wojskowym. Nowa inwestycja przywraca tę funkcjonalność, dostosowując ją do potrzeb współczesnych użytkowników trasy.
Napisz komentarz
Komentarze