Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 03:12
Reklama

MEVO rok po starcie: Co zmieniło się w Tczewie?

Minął rok, odkąd czerwone rowery MEVO wrosły w krajobraz 16 pomorskich gmin. Ponad 3 miliony podróży, prawie 10 milionów przejechanych kilometrów i setki tysięcy użytkowników - system rowerów miejskich pokazuje, że alternatywny transport w regionie zyskał nową jakość.
  • Źródło: www.metropoliagdansk.pl
MEVO rok po starcie: Co zmieniło się w Tczewie?

Autor: Konrad Kędzior

Źródło: www.metropoliagdansk.pl

 

16 listopada 2023 roku mieszkańcy zyskali nowoczesny system rowerów publicznych

 

Flota składająca się z 4099 rowerów (3099 elektrycznych i 1000 tradycyjnych) została udostępniona w 16 gminach regionu. Dziś, niemal rok po starcie, możemy spojrzeć na efekty tego projektu, który zmienił sposób przemieszczania się tysięcy ludzi.

 

Miliony kilometrów na dwóch kółkach

 

W ciągu pierwszego roku użytkownicy systemu MEVO wykonali blisko 3 miliony podróży, pokonując około 10 milionów kilometrów. Popularność rowerów nie ograniczyła się tylko do ciepłych miesięcy - zimą 2023/2024, pomimo niesprzyjającej pogody, mieszkańcy zrealizowali aż 120 tysięcy przejazdów.

 

MEVO to nie tylko alternatywa dla samochodów, ale także uzupełnienie transportu publicznego, które doskonale sprawdza się w codziennych dojazdach. Liczby mówią same za siebie – system stał się częścią życia mieszkańców regionu. 

- Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu

 

Najpopularniejsze trasy i stacje

 

Zainteresowanie MEVO różniło się w zależności od pory roku. Latem rowery najczęściej wypożyczano przy plażach w Brzeźnie, Sopocie i Jelitkowie. Poza sezonem turystycznym dominowały lokalizacje w Gdańsku, jak stacja przy Galerii Bałtyckiej, oraz w Sopocie - przy ulicach Łowickiej i Oskara Kolberga.

 

MEVO: projekt z przyszłością

 

Rok funkcjonowania MEVO pokazuje, że mieszkańcy regionu docenili ekologiczne i wygodne rozwiązanie transportowe. Liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 390 tysięcy, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu systemem.

Dzięki zebranym doświadczeniom organizatorzy mogą jeszcze lepiej dostosować system do potrzeb mieszkańców, rozwijając zarówno infrastrukturę, jak i usługi. W ciągu nadchodzących miesięcy planowane są kolejne usprawnienia, które mają uczynić MEVO jeszcze bardziej przyjaznym dla użytkowników.

 

Jak to wyglądało w Tczewie?

 

Mieszkańcy naszego miasta wypożyczali jednoślady Mevo 30 845 razy (statystyki dotyczące okresu 16 listopada 2023 do 16 listopada 2024). To stawia Tczew na szóstym miejscem pod tym względem na obszarze metropolii. Najwięcej było w Gdańsku (1 897 419), Gdyni (453 556) oraz Sopocie (194 725). Tczew wyprzedziły także Pruszcz Gdański (60 138) oraz Rumia (40 681). 

Tczewianie najczęściej wypożyczali (75,03% całości) w dni robocze. Głównie były to godziny komunikacyjnego szczytu - od 13:00 do 15:00. Średni dystans, jaki przebyli to 2,85 kilometra. 

 

Najpopularniejsze stacje w Grodzie Sambora

 

Najwięcej wypożyczano z dworca - było ich 6031. W czołówce znalazły się także stacje:

  • koło szkoły podstawowej numer 12 - przy ul. Topolowej (1808)
  • przy ul. Andersena (1543)
  • przy ul. Władysława Jagiełły (1387)
  • przy ul. 30-go stycznia - Park Kopernika (1375)

 

Ilość wypożyczeń rowerów z 28 stacji w Tczewie (fot. Urząd Miasta Tczewa)

 

W porównaniu z Mevo 1.0 największy spadek zanotowały punkty przy parku Kopernika czy rondo przy ul. Saperskiej. Biorąc pod uwagę pierwszą wersję systemu rowerowego w metropolii należy podkreślić znaczący spadek ogólnej liczby wypożyczeń w naszym mieście. Tczewski oficer rowerowy Grzegorz Pawlikowski (odwiedził nasze studio we wtorek, 19 listopada) poinformował, że wyniósł on 70%. 

 

Tych wypożyczeń w porównaniu do Mevo 1.0 jest mniej tak naprawdę we wszystkich 16 gminach, które uczestniczą w programie. U nas ten spadek był największy. Gdańsk ma nawet trochę więcej, ale Gdynia ma mniej, Sopot mniej. 

- Grzegorz Pawlikowski na antenie Radia Tczew

 

Całą rozmowę, która dotyczyła także kwestii dodatkowych stacji i rowerów czy ankiety 4. Badania Klimatu Rowerowego, można odsłuchać poniżej:

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama