Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 2 listopada 2024 13:20
Reklama

Nawet nie wiesz, że jest taki rzecznik. A może pomóc w kolejowych sprawach

Pieniądze za nieudaną podróż, za opóźnienia i błędne opłaty za brak biletu. Takimi sprawami zajmuje się Rzecznik Praw Pasażera Kolei.
Nawet nie wiesz, że jest taki rzecznik. A może pomóc w kolejowych sprawach

Autor: iStock

 

Zgodnie z przedstawionym raportem w 2023 roku RPPK otrzymał 312 wniosków o wszczęcie postępowania oraz 317 innych zgłoszeń. 

 

Po 29 proc. postępowań dotyczyło odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie pociągu oraz zwrotów należności. Przedmiotem 27 proc. spraw były odwołania od wezwań do zapłaty wystawionych z powodu braku ważnego biletu lub wnioski o zwrot opłat dodatkowych. W 5 proc. wniosków podróżni domagali się rekompensat za opóźniony komfort podróży. 11 proc. spraw dotyczyło innych kwestii.

 - Joanna Marcinkowska, kolejowa rzeczniczka

 

Przyznaje także, że 11 proc. spraw w ogóle nie była rozpatrywana, bo nie można się było skontaktować z pasażerem składającym wniosek.

 

Rzecznik na torach

 

Rzecznik Praw Pasażera Kolei jest instytucją mało znaną, a szkoda. Bo wiele osób ma z kolejowym przewoźnikami kłopoty. Chodzi np. o zwrot pieniędzy za odwołany pociąg. 

Chociaż kolejowe spółki mają regulacje, którymi posługują się w takich przypadkach, to czasami rodzi się konflikt na linii pasażer – przewoźnik. I wówczas właśnie można zgłosić się do RPPK, który pomaga rozwiązać spór poza salą sądową.

W toku postępowań polubownych rzecznik oraz członkowie zespołu biorą pod uwagę interesy zarówno pasażera, jak i przedsiębiorcy. Przedstawiają propozycje, która uwzględnia argumentację obu stron i jest dla nich możliwie satysfakcjonująca – informuje biuro rzecznika.

I wyjaśnia, że tylko w latach 2017-2020 RPPK przeprowadził 872 postępowania, a 6 proc. z nich doprowadziło do rozwiązania sporu.

 

Gdzie szukać rzecznika?

 

Postępowanie prowadzone przez rzecznika w 2023 roku trwało średnio 25 dni. Uzgodnieniem akceptowalnego rozwiązania zakończyło się 61 proc. postępowań. Część problemów, z którymi styka się rzecznik, ma charakter powtarzalny, dlatego podobnie jak w poprzednich latach Rzecznik Praw Pasażera Kolei przygotował również zalecenia. Dotyczą one postępowania przedsiębiorców oraz pasażerów.

- biuro Rzecznika Praw Pasażera Kolei

 

Wszystkie informacje i kontakt z Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei znajdują się na stronie www.pasazer.gov.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama